Elizabeth Kostova
The Historian
griezelroman, 2005, 642 blz.
Een moderne Draculavertelling, die zich afspeelt in het derde kwart van de twintigste eeuw. Ik begon er met plezier in te lezen. Het was veelbelovend. De schrijfster heeft een prettige, natuurlijke schrijfstijl. Maar al snel sloeg mijn plezier om in verveling, en een doorlezen uit plichtsgevoel. Het boek overtuigt niet. Ik dacht eerst nog, vampieren in de moderne maatschappij, dat vraagt meer van de lezer om er in mee te gaan. In de maatschappij die Bram Stoker schilderde was het bestaan van vampieren veel aannemelijker. Maar het is ernstiger. Het boek overtuigt niet omdat het verhaal te zwak is. Eigenlijk is er helemaal geen verhaal. Een hoop gereis heen-en-weer, op zoek naar documenten over Dracula, en op zoek naar een verdwenen geschiedenisprofessor. Dat houdt domweg geen honderden pagina's lang de aandacht vast.

De schrijfster vestigt sterk de nadruk op de vorm. Via de inleiding van de vertelster laat ze weten dat dit een boek is van documenten en eerder opgetekende verslagen, net zoals Dracula van Bram Stoker, en vele andere gotische romans. Maar de uitvoering is geheel ongeloofwaardig. Het is uiteindelijk gewoon een roman met wisselend vertelperspectief.

De schrijfster verbindt het verhaal van Dracula meer met de historische figuur Vlad de Staker, wat een interessant uitgangspunt is. Je leert een heel klein beetje over de geschiedenis, over de strijd tussen de Byzantijnen en de Ottomanen. Maar alle details die gegeven worden, daarop wil ik niet vertrouwen. Het is geen geschiedenisboek. Met de historische achtergrond en wat aandacht voor het volksgeloof zou Dracula een interessanter personage kunnen worden, maar helaas, het hele vampirisme krijgt een draai die ik nogal lachwekkend vind. Totaal ongeloofwaardig, zelfs in fictie. Een tandeloze interpretatie.

Het boek kabbelt voort. Een aardig tijdverdrijf. Nooit wordt het spannend. Nooit wordt het eng. De personages doen je niets. Nooit grijpt het boek je, zoals Bram Stokers roman je grijpt. Dit boek van Elizabeth Kostova maakt alleen maar duidelijk dat het meesterwerk van Bram Stoker, dat alle kenmerken van een moderne en meeslepende griezelroman heeft, moeilijk valt te overtreffen, of in dit geval, zelfs maar valt te benaderen.